وبلاگ

سیر تحول کاربرد فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان‌

فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی با شتابی بالا در حال تغییر و تحول است، این تغییرات پرشتاب وجوه متفاوتی از آن را در برمی‌گیرد، همچون تغییر در نقش و کارکردهای آن در سازمان ها که از کارکردی تنها برای مکانیزه کردن فعالیت های روتین حسابداری و تهیه و نگهداری فهرست حقوق و دستمزد به ابزار و سلاحی استراتژیک برای خلق و حفظ مزیت رقابتی و بهبود و باز مهندسی فرآیندهای کسب‌وکار مبدل گشته است.

ضرورت پرداختن به فرهنگ سازماني و اثربخشی آن در نظام های مدیریت

فرهنگ سازماني يكي از متغيرهاي مهم و مؤثر بر اثربخشي سازماني است. عوامل متعددي در اثربخشي نظام هاي مديريت به طور كلي شناسايي و معرفي شده‌اند كه در اين ميان نقش فرهنگ سازماني برجسته‌تر مي‌نمايد. به نظر مي‌رسد رابطة ميان فرهنگ سازماني و كارايي و اثربخشي نظام‌هاي مديريت رابطه‌اي دو سويه‌ و متقابل باشد.

شیر آب رو محکم نبندیم؛ چکه کردن هم خوب است!

بدیهی است که تعمیم و گره زدن رویدادهای طبیعی و روزانه به رفتارهای انسانی و سازمانی و استخراج استدلال های کاربردی، استعدادی والا را می طلبد که بر دانش و تجربه تکیه دارد. آیا تا بحال اندیشیده اید که از چه کردن شیر آب چه استدلال های کاربردی در زندگی و کار می توان داشت؟

مدل تحليلي سه‌شاخگي (محیط-ساختار-رفتار)

پديده سازمان و مديريت را می توان با سه دسته عوامل رفتاری، ساختاری و زمينه ای، بررسی و تجزيه و تحليل نمود. این سه دسته که به مدل سه‌شاخگی معروف می باشند، الگویی برای مطالعه ابعاد مختلف یک پدیده در مدیریت سازمان براساس سه محور رفتاری، ساختاری و زمینه‌ای است. این مدل یکی از مدل‌های مشهور در حوزه شناسایی ابعاد مختلف یک پدیده، یک آسیب یا یک موضوع مهم در سازمان می باشد.

یادگیری سازمانی و مدل های آن

سازمان هاي يادگيرنده، پديده اي هستند كه با شروع دهه 90 ميلادي مطرح شدند. علت پديدار شدن چنين سازمان هايي، شرايط، نظريه ها وتغيير وتحول در محيط هاي سازماني قبل از دهه مذكور بوده است، به گونه اي كه تمام سازمان ها تلاش گسترده اي را براي بقاي خود آغاز كرده بودند و براي آنكه بتوانند خود را در محيـط پرتلاطم اطراف خود حفـظ كننـد مي بايست از قالب هاي غير پويا خارج و به سمت سازمان يادگيرنده متحول شوند. يعني در ساختار و اساس خود تغييرات عميقي ايجاد کنند.

به سخت ترین سوالاتی که در مصاحبه پرسیده می شود، چگونه پاسخ دهیم؟

همه در مصاحبه ها عصبی هستند و استرس دارند؛ برخی زیاد برخی کم. به یاد داشته باشید که کار مصاحبه هم برای مصاحبه کننده دشوار است. به طور کلی سعی کنید خوش بین و مثبت اندیش باشید. هرگز منفی نگر نباشید. پاسخ‌های خود را تمرین و آنها را زمان‌بندی کنید.

پارادوکس حراج دلار و کاربردهای آن در مدیریت

نوعی حراجی بنام مزایده یا حراجی دلار وجود دارد که مارتین شوبیک برای نشان دادن پارادوکس نظریه انتخاب عقلایی ارائه داد که نشان می‌دهد در آن بازیگرانی که دارای اطلاعات کامل نیز هستند مجبور می‌شوند در نهایت یک انتخاب غیرعقلایی انجام دهند که این انتخاب پیامد یک سری انتخاب‌های عاقلانه ‌است.

طراحی شغل

طراحی شغل (Job Design) فرآیندی از آرایش و مرتب سازی کاری (یا بازآرایی) با هدف کاهش یا غلبه بر نارضایتی شغلی و از خود بیگانگی کارکنان به دلیل وظایف تکراری و مکانیکی است. از طریق طراحی شغل، سازمان ها سعی می کنند سطوح بهره وری را با ارائه پاداش های غیرپولی مانند رضایت بیشتر از احساس موفقیت شخصی در مواجهه با چالش ها و مسئولیت های فزاینده کاری، افزایش دهند.

معرفی مقاله: سناریونگاری رفتار سازمانی با توجه به شکل­ گیری بحران ویروس کرونا

بحران کرونا یک بحران با ابعاد نامشخص است، بدین معنی که معلوم نیست تا کِی به طول می‌انجامد، معلوم نیست به طول انجامیدن این بحران چه عواقب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را برای جهان ما در پی دارد. وقتی شرایط کار تغییر می‌کند به تبع آن ابعاد رفتار سازمانی نیز متفاوت از پیش از وقوع بحران خواهند بود.

بیانیه ماموریت یا رسالت سازمان

بيانيه ماموريت هر سازمان جمله يا عبارتي است كه بدان وسيله مقصود يك سازمان، از مقصود يك سازمان مشابه، متمايز مي‌شود و آن بيان كننده «علت وجودي» سازمان است. اصولاً ماموريت سازمان چنانچه به شيوه روشني بيان گردد، مي‌تواند هدف‌هاي بلند مدت را تعيين و كمك شاياني به تدوين استراتژي‌ها نمايد. بيانيه ماموريت بيانگر چشم اندازهاي بلند مدت سازمان در قالب آنچه كه مي‌خواهد باشد و كساني كه مي‌خواهد به آنها خدماتي را ارائه نمايد، است.