وبلاگ

مدیریت سلامت شغلی و ایمنی و قانون کار

وادث و بیماریها همچنان مخوف ترین تراژدی انسانی صنعت امروزی و یکی از جدی ترین اشکال ضایعات اقتصادی است. خوشبینانه ترین آمارهایی که اینک در سطح جهان وجود دارد تعداد آسیب های منجر به مرگ در محل های کار را نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ مورد در سال تخمین می زنند. در برخی از کشورهای صنعتی حوادث ناشی از کار، بعلت فقدان آموزش ایمنی و عدم رعایت اصول ایمنی و بهداشت متحمل از دست رفتن روزهای کار بوده اند

چگونه یک مدیر موفق شویم؟

مدیریت از مباحث مهم و اساسی هر سازمانی است. در تعریف اینکه آیا شما مدیر موفقی خواهید شد یا نه، عوامل زیادی نقش دارند. برای اینکه عنوان یک مدیر موفق به شما داده شود، باید از مهارت‌ها و ویژگی های زیادی برخوردار باشید. خوشبختانه، مدیریت نیز مانند بسیاری از مهارت‌های زندگی اکتسابی است و با تکرار و تمرین می‌توانید در آن مهارت به دست بیاورید.

رهبری سازمانی

«رهبری» موارد ضروری توانایی و آمادگی برای الهام‌بخشیدن به دیگران را به تصویر می‌کشد. رهبری اثربخش بر پایه‌ی ایده‌ها شکل می‌گیرد؛ اما تا زمانی که این ایده‌ها به سایر افراد مجموعه منتقل نشود و آنها را در جهت همراهی با رهبر تیم در مسیر فعالیت‌های لازم ترغیب نکند، این امر میسّر نخواهد بود

سازمان یادگیرنده و نقش آن در توسعه سازمانی

امروزه مفهوم جديدی كه با پيچيده شدن سازمان ها توجه زيادی را به خود جلب كرده است مفهوم سازمان يادگيرنده است. سازمان هايی كه در آن افراد در مقابل تغييرات بر خلاف سازمان های سنتی مقاومت نشان نمی دهند بلكه همواره سعی دارند در حال تغيير و تحول باشند و محيط را با خود سازگار و همراه كنند.

آشنایی با حاکمیت شرکتی 

حاکمیت شرکتی، شامل مجموعه ای از روابط بین مدیریت شرکت، هيأت مديره، سهامداران و ذی نفعان دیگر است. علاوه بر آن، ساختاری ارائه می کند که از طریق آن، اهداف شرکت، ابزار دستیابی به آن، اهداف و نظارت بر عملکرد شرکت تعیین می شود

راه های رسیدن به موفقیت

از اساسی ترین و اصلی ترین شرایط موفقیت یک انسان در زندگی فردی و اجتماعی داشتن قدرت «مدیریت خود» است. انسان موفق، ریشه همه موفقیت ها را در درون خود جست و جو می کند.

انضباط شخصی و تاثیر آن بر موفقیت

فرقی نمی‌کند در چه سطحی از حرفه‌ی خود قرار داریم یا در چه صنعتی فعال هستیم، انضباط شخصی یا نظم شخصی خصیصه‌ای است که باید با گذر زمان توسعه پیدا کند. با رشد و توسعه‌ی انضباط فردی، چه در فرایند جست‌و‌جوی شغل و چه در نقش فعلی‌، می‌توانیم با موفقیت هدف گذاری کنیم و بهادامه مطالب

از مدیریت منابع انسانی تا مدیریت منابع انسانی پیشرو (قسمت دوم)

مفهوم مدیریت منابع انسانی پیشرو مدل تعالی منابع انسانی یا مدیریت منابع انسانی پیشرو، رهیافتی است که مسیر فعالیت مدیران را برای بهبود عملکرد، شناسایی و تعیین می­ کند و با محور قرار دادن و ایجاد ارتباط به وسیله حلقه ­های تشکیلات سازمانی و فرآیندها با کارکنان، مشتریان، ذی­نفعان و جامعه، رضایت هریک از آنهاادامه مطالب

از مدیریت منابع انسانی تا مدیریت منابع انسانی پیشرو (قسمت اول)

امروزه، مدیریت منابع انسانی پیشرو به نیاز حیاتی برای سازمان‌ها تبدیل شده است و بیشتر سازمان‌ها بر سرمایه و نیروی انسانی با منابع انسانی پیشرو که مزیت رقابتی ایجاد می­ کند، توافق دارند. مدیریت منابع انسانی پیشرو فرآیندی است که در دهه 1990 پدیدار شد و کماکان مسیر تحول را می­ پیماید.

بهره وری سازمان

معمولاً برنامه‌های تشویقی طوری پی‌ریزی می‌شوند که کمترین سهم از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد. یعنی در خیلی از شرکت‌ها در تخصیص پاداش، عملکرد کارمندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فقط درصدی از درآمد به‌عنوان پاداش در نظر گرفته می‌شود. برای خرید ابزارهای آموزشی هم بیشتر به این توجه می‌شود که کدام تأمین‌کننده، کمترین هزینه را پیشنهاد می‌دهد نه اینکه کدام‌یک بیشترین بهره‌‌وری را تضمین می‌کند.